دانستنی ها

چگونه حبوبات ناپز را بپزیم؟

برخی از حبوبات به دلیل اینکه به درستی کشت نشده اند می توانند در زمان پخت ما را با برخی از چالش ها روبرو کنند. یکی از چالش هایی که با آن روبرو هستیم این است که حبوبات به درستی پخته نمی شوند که به آنها حبوبات دیرپز و یا حبوبات ناپز می گویند. در واقع ما حبوباتی که به طور کامل پخته نشوند نداریم و منظور از ناپز بودن دیر پز بودن آنها به اندازه ای است که از حد و توان حوصله ما خارج است.

برای اینکه بتوانید از این چالش به راحتی خارج شوید باید روش پخت حبوبات ناپز را بدانید. این روش بسیار ساده می باشد و بسیاری از شما این روش را استفاده می کنید اما شاید در زمان بندی انجام این روش کمی دچار مشکل شوید به همین دلیل در پختن حبوبات دیرپز دچار برخی از مشکلات می شوید.

چگونه حبوبات دیرپز را بپزیم؟

همانطور که گفتیم یکی از مشکلاتی که حبوبات دارند این است که این محصولات غذایی کاملا مغذی دیرپز و یا ناپز هستند اما شما می توانید به راحتی با استفاده از یکی از دو روشی که در ادامه به شما معرفی می کنیم برای پختن حبوبات دیرپز خود اقدام کنید. اولین روشی که شما با آن آشنا هستید این است که حبوبات را قبل از پختن در آب بگذارید تا حسابی خیس بخورد. این کار فواید دیگری هم دارد، موجب می شود که مشکل دیگر شما در استفاده از حبوبات یعنی نفخ آوری از بین برود.

بسیاری از شما حبوبات خود را به خوبی در آب می گذارید و این روش پخت حبوبات دیرپز را می دانید، اما مسئله این است که این روش می تواند دارای ساعت و میزان متفاوتی باشد. برای مثال برخی از افراد ترجیح می دهند که حبوبات خود را چیزی حدود شش ساعت در آب خیس کنند، گاهی اوقات این زمان برای برخی از انواع حبوبات می تواند مناسب باشد، اما پختن حبوبات دیرپز نیاز به زمان بیشتری برای خیس خوردن دارد. بهترین زمان ممکن برای حبوبات دیرپز این است که حبوبات را حدود بیست و چهار ساعت در آب بگذارید تا به خوبی خیس بخورد.

با استفاده از این روش پخت حبوبات دیرپز دیگر با مشکل صرف زمان طولانی برای نرم شدن حبوبات روبرو نمی شوید. اما باید بدانید که در برخی از مواقع شاید شما از قبل ندانید که نیاز به استفاده از حبوبات دارید. به همین دلیل صبر کردن به مدت بیست و چهار ساعت برای شما مقدور نباشد. یعنی این روش پخت حبوبات ناپز با وجود اینکه بسیار موثر است اما اجرای آن برای شما ممکن نمی باشد. در این شرایط آیا هیچ راه میانبر و ساده تری برای شما وجود ندارد؟ بگذارید روشی را بررسی کنیم که می تواند راه جایگزین خوبی باشد.

روش پخت حبوبات دیرپز با استفاده از سرکه

از دیگر روش هایی که شما می توانید به کمک آن در پختن حبوبات دیرپز موفق باشید این است که از مقداری سرکه برای خیساندن حبوبات استفاده کنید. البته باید به شما بگوییم که استفاده از سرکه موجب نمیشود که دیگر نیازی به صرف زمان نداشته باشید، بلکه می تواند زمان انتظار شما برای خیساندن حبوبات را به اندازه قابل توجهی کاهش دهد. در این روش پخت حبوبات ناپز شما می توانید از دو حالت متفاوت استفاده کنید تا زمان نرم شدن حبوبات را کاهش دهید.

در حالت اول می توانید حبوبات را در آب بخوابانید و سپس مقداری سرکه به اندازه نیمی از مقدار آب را به آن اضافه کنید. در این روش پخت حبوبات ناپز شما باید زمانی حدود شش ساعت را برای نرم شدن حبوبات خود صرف کنید. در واقع هرچه میزان سرکه ای که به آن اضافه می کنید بیشتر می شود می تواند موجب شود که حبوبات زودتر نرم شود اما با مشکل طعم گرفتن حبوبات روبرو هستید که می تواند به کلی مزه غذای شما را تغییر دهد. به همین دلیل باید میزان دفعات شستشو حبوبات خود را بعد از خیساندن افزایش دهید.

حالت دوم استفاده از سرکه

حالت دوم در این روش پخت حبوبات ناپز این است که از آب استفاده کمتری کنید و حبوبات را در سرکه بخوابانید. در این شرایط زمان انتظار شما در حد سه الی چهار ساعت کاهش پیدا می کند اما شما با مشکلی بزرگتر روبرو خواهید بود. طعم سرکه موجب می شود که مزه غذای شما کاملا تغییر کند، به همین دلیل بعد از اینکه حبوبات را از سرکه خارج کردید تازه مشکل اصلی شما شروع می شود. به همین دلیل بهترین حالت برای شما این است که حبوبات را در آب بخوابانید و مقداری سرکه حتی کمتر از نیمی از آب را اضافه کنید. شاید به این ترتیب زمان قابل توجهی را صرف کنید. اما حداقل می توانید از این روش پخت حبوبات دیرپز بدون اینکه طعم حبوبات شما تغییر کند استفاده کنید.

سخن پایانی

در نهایت باید به شما بگوییم که بهترین روش پخت حبوبات ناپز این است که شما حبوبات خود را از بیست و چهار ساعت قبل از استفاده به خوبی در آب بخوابانید. از سرکه یا هیچ مواد دیگری هم استفاده نکنید. به این ترتیب می توانید شاهد نرم شدن حبوبات باشید و پخت این حبوبات برای شما بسیار ساده تر می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *